Vitamin Untuk Sembelit

Sakitnya! – Sembelit Masa Pantang Sampai Jadi Buasir

Ibu mengalami masalah Sembelit masa pantang?

Peritnya, Sakit Allah je tahu siksanya masa tu kan…

Sembelit Masa BerpantangĀ 

Sakitnya Auchhh …

Ramai ibu yang mengalami masalah sembelit ketika berpantang, hal ini biasa dialami seawal dua ke tiga hari selepas bersalin.

Kebiasaannya hal ini dialami oleh ibu ibu setelah pulang ke rumah, peringkat awal kelahiran ketika dihospital biasanya ibu tak akan rasa nak membuang air besar sebabkan tiada makanan yang ibu makan sebelum proses bersalin berlaku.

sembelit masa pantang

Sakitnyaaa…

Sembelit ni tak kira bersalin normal atau ceaser dua dua berkemungkinan untuk mengalami masalah sembelit masa pantang.

Kalau ibu tak membuang dari hari pertama bersalin hingga hari ke 3-4 masalah ini akan lebih serius.

Yela lepas je bersalin ibu semua akan mula mengambil sumber makanan untuk keperluan tenaga, bantu penghasilan susu dengan baik dan sebagainya.

Jika sembelit ni berterusan, boleh mengganggu mood dan aktiviti ibu sepanjang berpantang.

Sembelit yang berpanjangan juga akan menyebabkan berlakunya buasir, kalau ibu tak ambil action dari awal.

Sembelit Boleh Jadi Buasir

Buasir vs Sembelit

Buasir yang berlaku adalah disebabkan oleh sembelit. Hal ini terjadi apabila terlalu banyak tekanan dibahagian rektum akibat najis yang keras atau regangan otot dibahagian rektum selepas bersalin.

Ia akan menyebabkan dinding vena darah teregang dan membonjol keluar.

Buasir ni ada 2 jenis yang biasanya terjadi, antaranya ialah :-

i. Buasir Dalaman – Lazimnya buasir ini tak menyebabkan rasa sakit atau gatal kerana ia terletak jauh ke dalam rektum. Ia tidak bahaya, tetapi ia dapat dirasa ketika membuang najis.

ii. Buasir LuaranĀ – Yang ini lebih terang lazimnya bila terjadi ia akan merasa gatal, sakit dan pedih dibahagian dubur.

sembelit masa pantang

Bayangkan kalau seminggu je sembelit masa pantang, naya ibu kena buasir alamatnya. Fuhh tahan sakit jela masa tu.

Macam mana ibu nak tahu sembelit yang dialami berakhir dengan buasir? Baca tanda-tanda yang berlaku untuk bantu ibu elak dari awal

Simptom-Simptom Buasir

sembelit masa pantang

Kalau waktu hamil atau hari pertama bersalin ibu dah alami semua simptom seperti di atas, ibu kena tak action untuk ikhtiar sesuatu. Cari cara untuk kurangkan sembelit masa berpantang ni.

Risau dibiarkan menjadi buasir hingga bila-bila.

Sekali ibu kena buasir, ia akan mengambil masa yang lama untuk sembuh. Bukan sehari dua tapi berbulan-bulan atau mungkin bertahun. Jadi jangan ambil mudah

Ikhtiar Kurangkan Sembelit Masa Pantang

1. Pengambilan Makanan Tinggi Serat

Masa pantang cuba banyakkan pengambilan sayur dan buah-buahan. Ia mengandungi serat yang tinggi yang mampu mengurangkan risiko sembelit.

Jangan takut nak makan, sebaiknya segerakan pengambilan makanan bagi mempercepatkan proses penghadaman dan elak ibu mengalami sembelit yang serius.

2. Pengambilan Cecair Yang Mencukupi

Cukupkan pengambilan air semasa berpantang, 2-3 liter adalah wajib untuk ibu.

Eh tapi ada mitos minum banyak air boleh kembang, betul ke? Masa berpantang ni ketepikan segala mitos yang tidak membantu.

Badan ibu memerlukan banyak air untuk bantu proses penghadaman & penghasilan susu ibu

Jadi tak salah tak berdosa pun minum banyak air, kalau rasa nak cuba cuba rasa siksanya sembelit tak perlu la minum air hihi

3. Bawa Berjalan Selepas Bersalin

Berjalan selepas bersalin bukan lah nak suruh ibu jalan sepanjang masa, cuba bawa berjalan sewaktu di wad. Jangan duduk terlalu lama apabila dah sampai wad berehat

Hal ini kerana, bila kita duduk lama selepas bersalin otot akan kaku peraliran darah juga akan terganggu. Ini akan menyebabkan risiko sembelit lebih tinggi.

4. Jangan Tangguh Buang Air BesarĀ 

Ini BIG NO sekali, selagi ibu tangguh untuk buang air besar selepas bersalin selagi itu lah risiko sembelit masih ada.

Jangan tangguh untuk buang air besar selepas bersalin, kalau rasa nak membuang cepat-cepat ke tandas jangan tangguh.

Sebabnya bila ibu tangguh najis akan tertumpu dan bahan buangan akan makin bertambah, ini yang menyebabkan sembelit lebih kerap masa berpantang. Sebab ibu takut nak membuang risau dengan jahitan prenium yang ada.

Untuk atasi perasaan takut ni, ibu boleh bawa tuala wanita untuk menekap bahagian jahitan bagi mengurangkan rasa & tekanan pada bahagian tersebut.

5. Tingkatkan Pengambilan Magnesium

Pengambilan sumber mineral seperti Magnesium ketika berpantang boleh membantu mengurangkan masalah sembelit.

Magnesium membantu menguatkan otot, dalam masalah sembelit ini ia membantu menguatkan otot untuk menggerakkan najis dinyahtija.

Sekaligus melembutkan najis keluar dengan mudah tanpa tersiksa ketika membuang air besar.

Hal ini terjadi kerana magnesium juga membantu meningkatkan kandungan air dalam usus yang membantu dalam proses “peristalsis” iaitu pergerakan berombak pada salur makanan apabila terjadinya pengecutan & pengenduran otot secara berturut-turut.

Selain tingkatkan pengambilan air, magnesium juga penting untuk usus kekalkan kandungan air yang mencukupi bagi mengelakkan berlakunya sembelit teruk.

Dapatkan Ostematrix Shaklee Lengkap Dengan Magnesium

Ostematrix Shaklee

Ostematrix merupakan pil tablet yang membekalkan sumber kalsium lengkap dengan kehadiran magnesium yang boleh membantu meringankan & melegakan masalah sembelit yang sering dialami oleh ibu ibu semasa berpantang.

sembelit masa pantang

oleh Aisyah Mahdi,

SEMBELIT !!

Waktu berpantang dulu, saya sembelit hingga hari yang ke 10. Memang menakutkan, takut jahitan terbuka.

Sekarang Day 3 Berpantang

Ostematrix sangat membantu masalah saya kali ini.. Semalam je dah 4 kali buang air besar. Lancar & tidak menyakitkan.

Lega sangat-sangat

Dapatkan Ostematrix Shaklee dengan segera jika ibu :-

  • Tak Mahu Sembelit Berlarutan Semasa Berpantang
  • Nak Elak Sembelit Masa Pantang

 

sembelit masa pantang

Semoga perkongsian tips untuk kurangkan sembelit masa pantang dapat membantu ibu semua.

sembelit masa pantang

Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya :-

Pengedar ShakleeAnda,
Nama : Sofea Effendi
ID Shaklee : 1098878
Email : sofeeaeffendi@gmail.com
Whatssapp : 018-2887259

2 thoughts on “Sakitnya! – Sembelit Masa Pantang Sampai Jadi Buasir

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge