Sakit Lutut & Sendi serta Cara Mengatasinya

cara-merawat-sakit-lutut

Sakit lutut dan sendi  menjadi satu masalah kesihatan yang serius di kalangan rakyat Malaysia pada hari ini. Ia bukan sahaja di negara kita, negara-negara lain juga ramai yang mengalami masalah ini. Gejala sakit lutut dan sendi ini boleh menjadi satu masalah jika tidak dijaga sejak usia muda.

Gejala sakit lutut dan sendi ini kerap dialami pada golongan yang berusia hendaknya, akan tetapi masa sekarang orang muda juga tidak ketinggalan merasai sakit ini. Ia mungkin berpunca daripada gaya hidup yang diamalkan oleh rakyat Malaysia pada hari ini . Jika tidak diatasi atau ditangani sakit lutut boleh menjadi lebih teruk dan sakit.

Hanya yang pernah mengalaminya sahaja yang tahu macam mana sakit dan tidak selesa nya untuk berjalan atau melakukan apa-apa aktiviti sekalipun. Kesian bila tengok mak ayah kita mengalami masalah sakit lutut kan, jalan pun terencut-encut.

Sakit lutut kebiasaannya berpunca daripada keradangan pada sendi. Kebiasaannya orang yang menmpunyai berat badan berlebihan akan lebih cenderung mengalami masalah sakit sendi ini. Terdapat 2 jenis radang yang boleh berlaku pada bahagian lutut kita yang boleh mencederakan  sendi dan tulang kita.

 

Apa itu Arthritis ?

Arthritis merupakan keradangan atau inflamasi pada sendi synovial ia mengandungi cecair synovial fluid ia bertindak sebagai pelincir semulajadi di antara tulang.

 

Jenis Jenis Sakit Lutut & Sendi

  1. Osteoarthritis

Osteoarthritis ialah kehausan arthritis dan gejala ini disebabkan oleh kerosakkan jaringan tulang rawan.

Tanda awal yang dapat dikesan ialah berlakunya pembengkakan dan menyebabkan sendi-sendi terasa kaku dan sakit.

Sendi yang biasa mengalami osteoarthritis ialah bahagian tangan, lutut, pinggang dan  tulang punggung.

Kesakitannya biasa akan menyerang secara perlahan-lahan dan semakin parah jika tidak di atasi, rasa sakit akan lebih terasa sewaktu kita cuba menggerakkan sendi terutamanya waktu bangun pagi.

 

sakit osteoarthritis

 

jenis osteoarthritis

 

 

  1. Rheumatoid Arthritis

Rheumatoid Arthritis merupakan jenis peradangan arthritis yang terjadi ketika sistem tubuh tidak berkerja dengan betul. Ia akan menyebabkan rasa sakit, kaku dan bengkak juga.

Untuk mengesan pada peringkat awal ia agak mudah dikenalpasti akan tetapi ia memerlukan pengesahan yang betul.  Rheumatoid Arthritis dapat dikesan melalui beberapa pemeriksaan seperti keadaan fizikal, pemeriksaan sampel darah dan x-ray.

sakit-sendi-lutut

 

ubat-sakit-lutut

 

Tanda awal Rheumatoid Arthritis

Tanda awal yang dapat kita kenal pasti ialah rasa nyilu, sakit dan berlakunya pembengkakan di bahagian sendi-sendi yang terlibat sepeti di tangan atau lutut.

Jika masalah atau sakit lutut & sendi ini semakin teruk dan tiada perubahan yang berlaku segera berjumpa doktor untuk melakukan pemeriksaan lanjut.

 

Antara Punca Sakit Lutut & Sendi

  • Usia
  • Jantina
  • Cedera pada Sendi
  • Obesiti
  • Keturunan

 

Adakah sakit lutut & sendi boleh ditangani?

Sakit lutut & sendi atau ostearthritis peringkat awal masih boleh ditangani, ia mungkin mengambil masa yang lama tetapi jika ditangani ia akan beransur pulih dengan baik dan membantu mengurangkan kesakitan.

 

Cara Mengurangi Sakit Tulang & Sendi

  1. Menurunkan berat badan bagi yang mengalami obesiti
  2. Bersenam secara konsisten
  3. Mengamalkan gaya hidup sihat
  4. Menjalani fisioterapi
  5. Menggunakan alat bantuan untuk memudahkan pergerakan
  6. Mengambil ubat-ubatan yang disarankan secara berjadual

Selain daripada langkah-langkah di atas, sebagai pesakit kita boleh berikhtiar dengan pelbagai cara. Bagi mengurangkan rasa sakit lutut & sendi dan bagi mengelakkan ia bertambah teruk.

 

Vitamin dan Suplemen yang boleh membantu Osteoarthritis selain Ubat Sakit Lutut?

Ubat sakit lutut? Kita dah biasa sangat dengar atau nampak pesakit yang mengalami masalah sakit lutut akan dibekalkan ubat. Tetapi dalam masa yang sama kita masih boleh berikhtiar dengan cara semulajadi.

Shaklee menyediakan Set Kesihatan Sendi sebagai langkah menyokong kesihatan sendi dan mengurangkan penderitaan yang dialami bagi mereka yang mengalami sakit lutut.

ubat-sakit-lutut

Antara nya ialah :-

  1. Vivix Shaklee

Vivix merupakan minuman Shaklee yang kaya dengan anti-oksidan. Ia diyakini memiliki khasiat yang mampu meningkatkan anti-inflamasi dan kekebalan tubuh.

 

  1. Omega Guard Shaklee

Omega Guard pula ialah suplemen yang mengandungi Omega 3 (melambatkan degrasi tulang rawan) yang membantu mengurangkan keradangan.

Omega juga boleh bertindak sebagai pelincir bagi mengembalikan semula pergerakan secara normal untuk sendi & tulang kita.

 

  1. Ostematrix Shaklee

Ostematrix ialah suplemen semulajadi yang mengandungi kalsium bagi membantu menyokong kepadatan dan kekuatan tulang.

Bagi mendapatkan kepadatan tulang badan kita haruslah membekalkan kalsium sebanyak 1000mg sehari.

Kalsium amat penting bagi memastikan kesihatan otot, tulang dan ligamen. Gandingan kalsium dan magnesium (Ca+  & Mg+) dalam Ostematrix gmembantu penyerapan kalsium dengan lebih efisen ke dalam tulang.

 

Apa Kata Pengguna Shaklee?

ubat-sakit-lutut

 

ubat sakit lutut

 

ubat-sakit-lutut-testimoni-vivix-sakit-lutut

 

Bagaimana Untuk Dapatkannya?

Sekiranya, anda ingin mendapatkan Set Kesihatan Sendi Shaklee, saya adalah Wakil dan Pengedar Shaklee yang bertauliah di Kuala Lumpur. Dengan memberikan konsultasi yang terbaik untuk anda bagi sama-sama meningkatkan kesihatan tubuh badan kita. Memberikan yang terbaik demi yang terbaik.

shaklee-segambut

Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya dimaklumat berikut:-
Nama : Sofea Effendi
ID Shaklee : 1098878
Email : safiyah.shaklee@gmail.com
Whatssapp/Phone/Telegram : 018-2887259

*produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat dan menyembuhkan

Vivix Suplemen Terbaik Untuk Kesihatan yang Optimum

Pernah dengar nama Vivix Shaklee? Sekarang dah HOT sangat dipasaran. Vivix untuk Cantik, Vivix untuk Darah Tinggi, Vivix untuk Kencing Manis, Vivix untuk Gout, Vivix untuk Sakit Jantung dan banyak lagi.

Vivix shaklee

Ia merupakan suplemen anti penuaan yang terbaik yang dibangunkan selepas bertahun tahun menjalani penyelidikan. Di US dan Kanada lebih 1 juta botol telah pun terjual. Kesannya sesuai dengan jolokan yang diberi iaitu “tonik ajaib” Shaklee.

Apa itu Vivix Shaklee?

Vivix merupakan minuman botani yang kaya dengan resveretrol. Ia bertindak 10 kali lebih berkesan. Vivix atau yang lebih dikenali sebagai sirap shaklee berfungsi membantu melambatkan penuaan dari peringkat sel.

Ia terdiri daripada 4 bahan utama yang unik iaitu Anggur Muscadine, Elderberry Eropah, Lobak Ungu & Polygonum Cuspidatum yang kaya dengan Polifenol.

Apa itu Polifenol?

Polifenol ialah kumpulan tumbuhan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi. Gabungan bahan di atas memberi kesannyang terbaik dalam memperbaiki dan melindungi sel

Apa Kelebihan & Manfaat Vivix Shaklee?

* Melambatkan pembentukan proton AGE yang membantu melambatkan penuaan

* Melindungi dan memperbaiki sellular DNA

* Menggalakkan sumber tenaga dari sel sellular

Kelebihan vivix shaklee

Dari segi kesihatan, Vivix banyak membantu membaik pulih kesihatan jantung, sistem imun yang lebih baik, kesihatan sendi, kecing manis atau diebetis, memperbaiki penglihatan, penghadaman yang sihat, kanser dan banyak lagi.

Vivix Shaklee Untuk Siapa?

Adakah Vivix khas untuk mereka yang sakit atau yang mengalami masalah kesihatan?

Vivix Shaklee sesuai untuk kita bagi membantu meningkatkan tahap kesihatan. Tak kan dah sakit baru nak minum Vivix kan? Mencegah itu lebih baik dari merawat.

Bagaimana pula untuk mereka yang mengalami masalah kesihatan? Vivix sangat digalakkan untuk mereka yang pernah atau masih mengalami masalah kesihatan seperti berikut :-

  • mengalami serangan jantung
  • stroke
  • gout
  • darah tinggi
  • kencing manis
  • koleterol yang tinggi
  • masalah penglihatan
  • berat badan berlebihan
  • kanser @ barah
  • masalah kesuburan
  • perokok yang ingin berhenti merokok

Apa kata pengguna Vivix? Testimoni Vivix Shaklee

Vivix-untuk-kencing-manis

“Akak ada Kencing manis, akak try mkn Vivix abg akak, sbb dia x nak makan kan, dari 14.5 boleh turun 7.5 after minum x henti for 1 month”

Vivix-untuk-sakit-lutut

“Akak lepas ambil VIVIX tu, alhamdulillah lutut kurang sakit doh, kalau tidak tak boleh nak rukuk masa solat”

 

Vivix-untuk-bengkak-kaki

“Bengkak dah surut. boleh jalan macam biasa dah”

 

Vivix-untuk-kesuburan

“Akhirnya penantian isteri saya berjaya hamil setelah hampir 10 tahun menunggu, Alhamdulillah”

Vivix adalah salah satu ikhtiar terbaik untuk mengambalikan kesihatan anda atau mak ayah. Ia adalah tonik ajaib yang mampu menyokong kesihatan dari dalam dan kecantikan luaran secara semulajadi. Vivix telah menjalani kajian bertahun-tahun untuk menghasilakn yang terbaik.

Setiap pembelian 2 botol Vivix Shaklee akan mendapat KEAHLIAN PERCUMA, dan Penghantaran PERCUMA ke seluruh Malaysia. Penjimatan sehingga 15-20 % dari harga asal. Yuran Ahli RM 69 tidak perlu bayar, Free Of Charge dengan pembelian 2 botol Vivix.

Bagaimana Untuk Dapatkannya? 

Sekiranya, anda ingin mendapatkan Vivix Shaklee, saya adalah Wakil dan Pengedar Shaklee yang bertauliah di Kuala Lumpur. Dengan memberikan konsultasi yang terbaik untuk anda bagi sama-sama meningkatkan kesihatan tubuh badan kita. Memberikan yang terbaik demi yang terbaik.

shaklee-segambut

Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya dimaklumat berikut:-

Nama : Sofea Effendi

ID Shaklee : 1098878

Email : dsafiyahh@gmail.com

Whatssapp/Phone/Telegram : 018-2887259

*produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.