Ini Tips Kurangkan Rasa Haus & Kekal Lebih Segar Ketika Berterawih

minuman tenaga shaklee

Waktu solat terawih tekak rasa kering dan haus, ini kerana amalan sesetengah daripada kita yang suka meminum minuman  manis tanpa dialas dengan air putih sewaktu berbuka. Alamatnya tertelan-telan air liuh waktu terawih.

Bagi mengelakkan rasa haus dan badan terdehidrasi, amalkan minum air yang cukup selepas berbuka dan ketika sahur. Seperti yang kita tahu waktu minum untuk bulan puasa amat terhad iaitu sahur dan selepas berbuka sahaja. Bayangkan kalau hari biasa sepanjang hari kita boleh minum air tapi bulan puasa tidak.

Jika waktu berbuka kita lebih memilih minum satu jag air manis badan lebih cenderung terdehidrasi kerana kekurangan air. Dan lebih muda sakit kepala, siapa yang baln puasa selalu sakit kepala cek balik pengambilan air putih waktu sahur dan berbuka tu ya. Kalau cukup insyaa Allah tak ada lagi sakit kepala kerana bila kita kurang minum air, oksigen yang dibekalkan ke otak juga rendah maka dari itu kita kerap sakit kepala.

Tips Kurangkan Rasa Haus & Kekal Lebih Segar Ketika Berterawih

1. Minum Air Minimum 2 Liter Sehari (Sahur + Berbuka)

Air sangat penting bagi kehidupan. Namun masyarakat umum seringkali alpa dengan tabiat minum air secukupnya sehari. Kadang bukan tak tahu tapi malas.

Berapa Gelas Kena Minum Sehari ?

8 gelas air setiap hari.

Minum air 8 Gelas sehari bukan hanya teori ia mempunyai kepentingan dan kebaikan yang tersendiri. Kerana jika badan kita tidak cukup air ia akan menyebabkan badan terdehidrasi.

Pastikan minum air yang cukup sewaktu bersahur & berbuka, sebab bila kita cukup minum air badan tidak akan terdehidrasi. Jika badan terdehidrasi ia akan menjadikan badan cepat letih, sakit kepala dan pening. Jadi nak kekal segar tak cepat haus nak nak waktu solat terawih. Minum air secukupnya.

Saya yakin kita keliru atau tak tahu macam mana nak minum air dengan cukup  kan terutamanya waktu sahur & berbuka. Boleh ke cukupkan?

Tips Minum Air Ketika Berpuasa

minum air 8 gelas  sehari ketika bulan puasa

8 Gelas sehari walaupun berpuasa, tak susah kan? Asalkan kita bijak bahagikan waktu untuk minum air, jangan lah waktu haus terus minum air manis macam milo ais, bandung cincau pergh sedap memang sedap tapi kita jadi kenyang nak minum air putih pun da tak masuk. Waktu terawih kering tekak.

2. Bekalkan Minuman Bertenaga Sewaktu Berbuka

minuman-tenaga-shaklee-perfomance-drink

Minum air manis sedap sedap boleh je waktu berbuka tapi jangan berlebihan. Sebab nya bila terlalu banyak kandungan gula yg kita ambil badan kita akan cepat merasa letih & ngantok. Seriously, kalau tak percaya cuba nanti.

Seeloknya amek air putih atau air isotonik untuk membekalkan tenaga dan charge balik elektrolit dalam badan kita. Air isotonik tu biasanya bergas, perut kosong minum air bergas? Sakit perut la nanti

Jangan risau, Shaklee mempunyai satu produk air bertenaga buat kita sesuai diambil ketika bulan puasa. Iaitu Perfomance Drink Shaklee

Performance Drink Orange Shaklee

minuman-tenaga-shaklee-perfomance-drink

Perfomance Drink Shaklee (PD) merupakan air tenaga dengan campuran eletrolit OPTI-LYTE™ proprietari dengan campuran unik karbohidrat yang dapat memberikan tenaga segera dan berkekalan bagi menyokong hidrasi optimum.

Ia terbukti secara klinikal :-

  • mengurangkan kehilangan atau kekurangan bendalir bagi meningkatkan hidrasi
  • memelihara spektrum eletrolit yang menyeluruh termasuk kalsium & magnesium
  • memelihara tahap gula dalam darah bagi mengekalkan keupayaan tenaga dalam meningkatkan stamina tubuh badan

Memang rasa segar bila minum PD ni sewaktu berbuka, masa terawih pun tak ada rasa haus sangat & tekak kering. Dan paling best rasa lebih segar & bertenaga walaupun penat sehari berkerja berbuka minum PD bantu berterawih lebih fokus serta tidak mengantuk.

Husband Sofea siap request sebelum puasa, nanti masa bulan  puasa tolong beli air orange tu lagi. Memang antara favourite kami berdua. Selain menghilangkan dahaga kesegaran bila minum tu umphh memang segar.

Apa Kata Penggemar Perfomance Drink Shaklee? 

minuman-tenaga-shaklee-perfomance-drink

 

minuman-tenaga-shaklee-perfomance-drink

 

minuman-tenaga-shaklee-perfomance-drink

Bagaimana nak dapatkan Perfomance Drink Shaklee?

Sekiranya, anda ingin mendapatkan Perfomance Drink Shaklee, saya adalah Wakil dan Pengedar Shaklee yang bertauliah di Kuala Lumpur. Dengan memberikan konsultasi yang terbaik untuk anda bagi sama-sama meningkatkan kesihatan menjadi lebih baik. Memberikan yang terbaik demi yang terbaik.

shaklee-segambut

Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya dimaklumat berikut:-
Nama : Sofea Effendi
ID Shaklee : 1098878
Email : safiyah.shaklee@gmail.com
Whatssapp/Phone/Telegram : 018-2887259

*produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit

Kekal Sihat & Bertenaga di Bulan Ramadhan dengan ESP Shaklee

Alhamdulillah. Sujud syukur kita panjatkan kepada Allah. Dah dapat sehari kita berpuasa dan telah memasuki malam ke dua bulan mulia Ramadhan al-Mubarak. Ramadhan kali ini sebagai mommy pada anak berusia 9 bulan. Alhamdulillah walaupun baby masih BF Sofea masih dapat berpuasa.

Seperti tahun tahun sebelum nya juga persediaan awal haruslah di siapkan. Persediaan dari segi mental, fizikal dan rohani.

Matlamat kita tiap kali Ramadhan adalah moga Ramadhan kali ini dilimpahkan keredhaan disetiap ibadah dan kebaikan yang kita lakukan. Bulan ramadhan ini adalah bulan berkat. Jadi mari lah kita sama-sama manfaatkan setiap saat dan waktu di bulan ini.

Walaupun berpuasa, ia bukan alasan untuk kita malas dan lembik melakukan kerja tak kira dirumah atau pun di tempat kerja. Untuk ibu, ayah atau kita yang inginkan sokongan bagi mengekalkan tenaga yang berpanjangan. Energizing Soy Protein (ESP) merupakan pilihan yang tepat di bulan mulia ini. Terdapat banyak kebaikan ESP Shaklee yang boleh kita perolehi.

Energizing Soy Protein merupakan susu soya rendah lemak yang berkhasiat yang lengkap dibekalkan dengan 9 asid amimo perlu untuk keperluan tubuh badan kita. ESP adalah soya non-GMO (non genetically modified organis), dalam bahasa mudahnya ia merupakan soya yang tidak diubah genetiknya sewaktu pemprosesan dijalankan.

Apa Kebaikan ESP Shaklee di bulan Ramadhan?

 

kelebihan esp shaklee

kebaikan esp shaklee

kebaikan esp shaklee

kebaikan esp shaklee

kebaikan esp shaklee

kebaikan esp shaklee

kebaikan esp shaklee

Bersahur dengan ESP Shaklee

Pengalaman Sofea sendiri alhamdulillah dah 3 tahun tiap kali bersahur bancuh ESP Shaklee, badan kekal bertenaga dan tidak merasa lapar. Kadang sampai lupa yang hari ni puasa.

Tahun lepas berpuasa sebagai seorang ibu hamil juga tidak menghalang Sofea untuk tidak berpuasa. Masa tu kandungan dalam 26 minggu, walaupun berbadan dua masa tu tambahan pula Sofea kerja memang aktif berjalan sini sana. Tapi perut ok je sampai waktu berbuka.

Tahun ini pula sebagai ibu menyusu, agak mencabar sebenarnya. Dengan baby menyusu ni sebab kalau hari biasa perut akan berkeroncong bila baby lepas menyusu atau pam. Lapar sokmo hihi ibu menyusu memang macam ni

Tapi alhamdulillah semalam walaupun berpuasa susu masih ada, dan masih bertenaga menguruskan anak dan menyiapkan juadah berbuka. Memang best ESP Shaklee.

Apa kata mereka yang dah cuba ESP Shaklee ?

kebaikan esp shaklee

kebaikan-esp-shaklee

kebaikan-esp-shaklee

kebaikan esp shaklee

Bagaimana nak dapatkan ESP Shaklee?

Sekiranya, anda ingin mendapatkan ESP Shaklee, saya adalah Wakil dan Pengedar Shaklee yang bertauliah di Kuala Lumpur. Dengan memberikan konsultasi yang terbaik untuk anda bagi sama-sama meningkatkan kesihatan menjadi lebih baik. Memberikan yang terbaik demi yang terbaik.

shaklee-segambut

Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya dimaklumat berikut:-
Nama : Sofea Effendi
ID Shaklee : 1098878
Email : safiyah.shaklee@gmail.com
Whatssapp/Phone/Telegram : 018-2887259

*produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat dan menyembuhkan

Sakit Lutut & Sendi serta Cara Mengatasinya

cara-merawat-sakit-lutut

Sakit lutut dan sendi  menjadi satu masalah kesihatan yang serius di kalangan rakyat Malaysia pada hari ini. Ia bukan sahaja di negara kita, negara-negara lain juga ramai yang mengalami masalah ini. Gejala sakit lutut dan sendi ini boleh menjadi satu masalah jika tidak dijaga sejak usia muda.

Gejala sakit lutut dan sendi ini kerap dialami pada golongan yang berusia hendaknya, akan tetapi masa sekarang orang muda juga tidak ketinggalan merasai sakit ini. Ia mungkin berpunca daripada gaya hidup yang diamalkan oleh rakyat Malaysia pada hari ini . Jika tidak diatasi atau ditangani sakit lutut boleh menjadi lebih teruk dan sakit.

Hanya yang pernah mengalaminya sahaja yang tahu macam mana sakit dan tidak selesa nya untuk berjalan atau melakukan apa-apa aktiviti sekalipun. Kesian bila tengok mak ayah kita mengalami masalah sakit lutut kan, jalan pun terencut-encut.

Sakit lutut kebiasaannya berpunca daripada keradangan pada sendi. Kebiasaannya orang yang menmpunyai berat badan berlebihan akan lebih cenderung mengalami masalah sakit sendi ini. Terdapat 2 jenis radang yang boleh berlaku pada bahagian lutut kita yang boleh mencederakan  sendi dan tulang kita.

 

Apa itu Arthritis ?

Arthritis merupakan keradangan atau inflamasi pada sendi synovial ia mengandungi cecair synovial fluid ia bertindak sebagai pelincir semulajadi di antara tulang.

 

Jenis Jenis Sakit Lutut & Sendi

  1. Osteoarthritis

Osteoarthritis ialah kehausan arthritis dan gejala ini disebabkan oleh kerosakkan jaringan tulang rawan.

Tanda awal yang dapat dikesan ialah berlakunya pembengkakan dan menyebabkan sendi-sendi terasa kaku dan sakit.

Sendi yang biasa mengalami osteoarthritis ialah bahagian tangan, lutut, pinggang dan  tulang punggung.

Kesakitannya biasa akan menyerang secara perlahan-lahan dan semakin parah jika tidak di atasi, rasa sakit akan lebih terasa sewaktu kita cuba menggerakkan sendi terutamanya waktu bangun pagi.

 

sakit osteoarthritis

 

jenis osteoarthritis

 

 

  1. Rheumatoid Arthritis

Rheumatoid Arthritis merupakan jenis peradangan arthritis yang terjadi ketika sistem tubuh tidak berkerja dengan betul. Ia akan menyebabkan rasa sakit, kaku dan bengkak juga.

Untuk mengesan pada peringkat awal ia agak mudah dikenalpasti akan tetapi ia memerlukan pengesahan yang betul.  Rheumatoid Arthritis dapat dikesan melalui beberapa pemeriksaan seperti keadaan fizikal, pemeriksaan sampel darah dan x-ray.

sakit-sendi-lutut

 

ubat-sakit-lutut

 

Tanda awal Rheumatoid Arthritis

Tanda awal yang dapat kita kenal pasti ialah rasa nyilu, sakit dan berlakunya pembengkakan di bahagian sendi-sendi yang terlibat sepeti di tangan atau lutut.

Jika masalah atau sakit lutut & sendi ini semakin teruk dan tiada perubahan yang berlaku segera berjumpa doktor untuk melakukan pemeriksaan lanjut.

 

Antara Punca Sakit Lutut & Sendi

  • Usia
  • Jantina
  • Cedera pada Sendi
  • Obesiti
  • Keturunan

 

Adakah sakit lutut & sendi boleh ditangani?

Sakit lutut & sendi atau ostearthritis peringkat awal masih boleh ditangani, ia mungkin mengambil masa yang lama tetapi jika ditangani ia akan beransur pulih dengan baik dan membantu mengurangkan kesakitan.

 

Cara Mengurangi Sakit Tulang & Sendi

  1. Menurunkan berat badan bagi yang mengalami obesiti
  2. Bersenam secara konsisten
  3. Mengamalkan gaya hidup sihat
  4. Menjalani fisioterapi
  5. Menggunakan alat bantuan untuk memudahkan pergerakan
  6. Mengambil ubat-ubatan yang disarankan secara berjadual

Selain daripada langkah-langkah di atas, sebagai pesakit kita boleh berikhtiar dengan pelbagai cara. Bagi mengurangkan rasa sakit lutut & sendi dan bagi mengelakkan ia bertambah teruk.

 

Vitamin dan Suplemen yang boleh membantu Osteoarthritis selain Ubat Sakit Lutut?

Ubat sakit lutut? Kita dah biasa sangat dengar atau nampak pesakit yang mengalami masalah sakit lutut akan dibekalkan ubat. Tetapi dalam masa yang sama kita masih boleh berikhtiar dengan cara semulajadi.

Shaklee menyediakan Set Kesihatan Sendi sebagai langkah menyokong kesihatan sendi dan mengurangkan penderitaan yang dialami bagi mereka yang mengalami sakit lutut.

ubat-sakit-lutut

Antara nya ialah :-

  1. Vivix Shaklee

Vivix merupakan minuman Shaklee yang kaya dengan anti-oksidan. Ia diyakini memiliki khasiat yang mampu meningkatkan anti-inflamasi dan kekebalan tubuh.

 

  1. Omega Guard Shaklee

Omega Guard pula ialah suplemen yang mengandungi Omega 3 (melambatkan degrasi tulang rawan) yang membantu mengurangkan keradangan.

Omega juga boleh bertindak sebagai pelincir bagi mengembalikan semula pergerakan secara normal untuk sendi & tulang kita.

 

  1. Ostematrix Shaklee

Ostematrix ialah suplemen semulajadi yang mengandungi kalsium bagi membantu menyokong kepadatan dan kekuatan tulang.

Bagi mendapatkan kepadatan tulang badan kita haruslah membekalkan kalsium sebanyak 1000mg sehari.

Kalsium amat penting bagi memastikan kesihatan otot, tulang dan ligamen. Gandingan kalsium dan magnesium (Ca+  & Mg+) dalam Ostematrix gmembantu penyerapan kalsium dengan lebih efisen ke dalam tulang.

 

Apa Kata Pengguna Shaklee?

ubat-sakit-lutut

 

ubat sakit lutut

 

ubat-sakit-lutut-testimoni-vivix-sakit-lutut

 

Bagaimana Untuk Dapatkannya?

Sekiranya, anda ingin mendapatkan Set Kesihatan Sendi Shaklee, saya adalah Wakil dan Pengedar Shaklee yang bertauliah di Kuala Lumpur. Dengan memberikan konsultasi yang terbaik untuk anda bagi sama-sama meningkatkan kesihatan tubuh badan kita. Memberikan yang terbaik demi yang terbaik.

shaklee-segambut

Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya dimaklumat berikut:-
Nama : Sofea Effendi
ID Shaklee : 1098878
Email : safiyah.shaklee@gmail.com
Whatssapp/Phone/Telegram : 018-2887259

*produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat dan menyembuhkan

Alamat Baru Shaklee HQ Malaysia – Shaklee Sunway Geo

Untuk makluman semua, bermula 25 April 2017. HQ Shaklee telah berpindah dari Sunway Pinnacle ke Sunway Geo.

Lokasi HQ Shaklee kali ini sangat strategik. Berhadapan dengan Sunway Medical Centre. Nak cari pun senang.

Ia bukan lah hanya berpindah lokasi.  Konsep jualan & belian juga sangat menarik kali ini.

Hanya Pick & Pay membolehkan anda fefeling bershopping didalam taman yang hijau sambil membawa bakul Shaklee di situ. Selesa sangat taw.

Alamat Baru Shaklee HQ Malaysia

Shaklee Products (Malaysia) Sdn Bhd
Level 2, Sunway Geo Tower
Jalan Lagoon Selatan
Bandar Sunway, Subang Jaya

Tel: 03-5622 3188
Toll Free: 1800 88 6577

 

Alamat baru hq shaklee

Alamat baru shaklee hq

 

Alamat HQ shaklee

 

Alamat hq shaklee

Pemotongan Ribbon bagi Perasmian Pembukaan HO baru di Sunway Geo diadakan pada 29 April iaitu hari yang sama dengan Shaklee Conference 2017.

Alamat hQ baru shaklee

Alamat hq shaklee baru

29/4/2017 : Full House at Shaklee Sunway Geo

 

Sekiranya anda hendak mendapatkan Produk Shaklee. Boleh hubungi Pengedar Shaklee berdekatan anda.

Bagaimana Untuk Dapatkannya?
Sekiranya, anda ingin mendapatkan Vitamin Shaklee, saya adalah Wakil dan Pengedar Shaklee yang bertauliah di Kuala Lumpur. Dengan memberikan konsultasi yang terbaik untuk anda bagi sama-sama meningkatkan kesihatan tubuh badan kita. Memberikan yang terbaik demi yang terbaik.

Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya dimaklumat berikut:-
Nama : Sofea Effendi
ID Shaklee : 1098878
Email : dsafiyahh@gmail.com
Whatssapp/Phone/Telegram : 018-2887259
*produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,

 

Kenapa Kita Perlu Makan Suplemen?

kenapa-perlu-makan-suplemen

Suplemen atau makanan tambahan sudah menjadi satu keperluan buat kehidupan kita pada masa sekarang.

Macam dah jadi satu ‘trend’ masyarakat kita ambil suplemen kan?

Dan dari itu keluar la macam macam ‘brand’ suplemen atau makanan tambahan di pasaran.

Tapi masalah kita pada hari ini, setengah dari kita meanggap suplemen macam ubat. Bila sakit je perlu makan. Tak sakit tak payah

Ini adalah satu tanggapan yang salah. Ubah persepsi kita sebelum mengambil sebarang suplemen dahulu, sebabnya kalau makan sehari tak ada kesan nanti kita salahkan suplemen pulak. Erkk kan ?

Suplemen ialah makanan tambahan yang di hasilkan bagi membekalkan nutrisi berkhasiat yang cukup untuk menyokong kesihatan tubuh badan kita dengan lebih baik.

Ketahui 7 sebab kita perlu amalkan suplemen @ makanan tambahan untuk kehidupan seharian kita

Kenapa perlu makan suplemen
Persekitaran pada hari sudah tidak seperti dahulu lagi.

Yang dahulunya bersih, udara agak segar & nyaman telah berubah sama sekali.

Kita lihat sahaja, pelbagai aktiviti pembangunan, perkilangan dijalankan di kawasan sekeliling kita.

Ini adalah punca utama berlakunya pelbagai pencemaran di sekeliling kita. Terutamanya pencemaran udara.

Belum lagi kira pertambahan jumlah kenderaan di jalan raya, setiap kenderaan akan mengeluarkan asap yang tercemar.

Dari situ ia akan dibebaskan ke persekitaran. Ia sangat tidak menjamin kesihatan orang di sekeliling apabila terhidu asap kereta atau sisa toksin yang dibuang dari kilang.

Hal ini yang mengakibatkan terdapat banyak radikal bebas di persekitaran kita setiap hari.

Radikal bebas mampu merencatkan kesihatan sel sel tubuh badan kita.

Oleh itu suplemen sangat diperlukan pada hari ini untuk menyokong meningkatkan tahap kesihatan tubuh badan kita dengan lebih baik.

 

kenapa kita perlukan suplemen
Seperti mana yang kita tahu, tak semua nutrient boleh dihasilkan pleh tubuh badan manusia.

Setengah daripadanya haruslah di perolehi daripada sumber makanan.

Antaranya seperti sumber Vitamin C & asid amino perlu.

Badan kita tidak dapat menghasilkan Vitamin C. Oleh itu kita haruslah memastikan bekalan Vitamin C haruslah dibekalkan untuk tubuh badan kita setiap hari.

Pengambilan suplemen Vitamin C dapat memastikan badan menerima jumlah Vitamin C yang mencukupo setiap hari.

Apabila nutrient & vitamin dibekalkan dengan cukup. Ia sekaligus akan. membantu badan kita berkerja dengan lebih baik mengikut fungsi-fungsinya.

Sama juga macam kalau nak kulit cantik. Perasan tak? Orang sekarang banyak main cucuk-cucuk kolagen tu sebab nak cepat putih & cantik.

Kolagen boleh dihasilkan oleh tubuh badan kita jika badan kita mencukpi keperluan Vitamin C. Nampak tak? Memandangkan Vitamin C perlu dibekalkan kepada tubuh kita setiap hari. Ini la yang menyebabkan pentingnya pengambilan makanan tambahan yang selamat.

Tak yah cucuk-cucuk, cukup bekalkan yang terbaik.

 

kepentingan suplemen
Buah buahan & sayur sayuran yang kita makan sekarang banyak terdedah dengan bahan kimia

Macam yang kita tahu untuk memastikan tanaman subur baja @ pepticides digunakan bagi menggalakkan pertumbuhan tanaman dengan baik.

Dalam masa sama petani kita juga menggunakan racun serangga untuk mengelakkan tumbuhan dimakan dek serangga-serangga yang ada.

Akan tetapi dalam masa yang sama tanaman itu telah terdedah dengan bahan kimia.

Nutrient yang ada dalam setiap buah-buahan & sayuran berkurangan akibat tercemar dengan bahan kimia yang ada.

Oleh itu kita mesti bekalkan nutrient yang lebih untuk badan kita. Salah satu langkahnya adalah ambil makanan tambahan.

 

penting ke suplemen ni
Orang kita pada hari ini terlalu sibuk dengan urusan perkerjaan. Sehingga kan tanpa kita sedar banyak mengabaikan soal kesihatan.

Sekaligus tiada lagi kata gaya hidup sihat dalam kehidupan seharian.

Seminggu 7 hari, isnin hingga jumaat berkerja terlalu sibuk belum tolak balik kerja jumpa lepak dengan kawan-kawan.

Cuba kita renungkan,

Sarapan pagi nasi lemak yang tinggi dengan kalori, makan tengahari “fast food” dah menanti, makan malam mamak seminggu berkali-kali.

Dari segi pemakanan sahaja kita lebih terpilih makanan yang sedap sedap tapi tidak sihat.

Belum pandang dari sudut senaman pula. Nak bersenam? Tiap minggu sibuk sokmo.

Kita pegi pulang kerja pun naik kenderaan sekarang, nak amalkan gaya hidup sihat jauh sekali.

Jadi cuba seimbangkan dengan amalkan pengambilan suplemen & bersenam sekurang kurangnya 15 minit sehari untuk menjamin kesihatan tubuh yang lebih optimum.

 

kepentingan suplemen
Siapa yang masih mengamalkan diet seimbang pada hari ini memang ohsem

Sebab apa Sofea kata mcm tu? Sebab pemakanan rata-rata masyarakat kita pada hari ini sangat menyedihkan.

Mana viral pegi, asal sedap je ngap. Tak fikir da makanan tu healthy atau pun tidak kan? Betul tak? Baik ngaku hehe ?

Dapat yang tak suka makan sayur & buah hanya bergantung mendapatkan nutrisi daripada makanan lain.

Tapi adakah ia cukup? Cuba kita fikirkan sejenak.

Umur semakin hari semakin bertambah. Nutrisi dalam badan makin lama makin berkurang. Ia diperlukan lebih banyak untuk menyokong kesihatan tubuh kita

Jika sikap kita masih ditakuk yang sama, makan makanan semborono. Apa jadi pad badan kita?

Jadi amalkan la pemakanan seimbang dan fikir adalah suplemen masih diperlukan atau tidak?

 

keperluan suplemen
Makanan yang berkhasiat akan menyelamatkan nyawa & kehidupan anda

Sebab nya macam point sebelum ni, kita tak kisah dah pasal nutrient ni semua asal sedap tambah & cukupkan rasa

Pengambilan garam & gula yang berlebihan boleh memudaratkan kesihatan.

Terutamanya kepada yang telah menghidap penyakit diebetes atau darah tinggi.

Mahu mahu bacaan tinggi melambung kalau selalu mengambil makanan yang tinggi kandungan garam & gula.

Kebiasaannya makanan segera memang banyak lebih lebih ni. Hihiks jadi kurangkan la bersegera ye ?

Yang hantu kafien pun tak ada kurangkan, sebab dah ketagih setiap hari

Bagi Sofea suplemen sangat sangat penting untuk membantu membekalkan nutrient yang mencukupi untuk badan

Ye kita makan dan dapat nutrient dari makanan tapi contoh makan nasi laik ikan + sayur bersama nescafe ais. Nikmatnya memang bukan main tapi kita tak perasan yang dalam masa sama ia boleh menganggu penyerapan nutrient dari makanan untuk tubuh kita.

 

keperluan suplemen
Sebab yang terakhir kenapa kita perlu makan suplemen.

Mungkin tak semua dari kita tahu nutrient dalam makanan yang segar sangat baik untuk tubuh kita.

Contoh macam sayur, sayur segar organik mempunyai kualiti & kuantiti nutrient yang tinggi.

Tapi bila kita masak dia, nutrient didalamnya akan berkurang. Bila suhu makin tinggi ia makin berkurang dan berkurang.

Badan kita dapat? Sikit je. So dari situ kita boleh fikir perlu ke tidak suplemen. Bukan bermakna lepas ni tak perlu makan makanan segar ok.

Dalam masa yang sama suplemen hanya membantu untuk “top-up” nutrient untuk badan kita.

Bila kita “top-up” tiap hari, badan kita akan menerima signal yang baik. Dan menerima semua nutrient yang dibekalkan dalam makanan + suplemen.

Kalau di rumah kita masih boleh agak, contohnya kalau masak sayur tak perlu lama-lama masak untuk kita jaga kualiti nutrient dalam sayur tersebut. Tak ada la ia berkurang disebabkan suhu yang terlalu tinggi.

Tapi kalau kita makan dkt luar di kedai makan, kita susah untuk pastikan ia betul betul berkhasiat atau tidak.

“Buatlah Pilihan Yang Terbaik”

Jadi pilihlah makanan yang sihat dan pastikan badan kita merima nutrient penting untuk dibekalkan .

Bila nutrisi dah cukup, badan pun akan merasa lebih baik & sihat.

Walaupun makin tua, umur makin bertambah dari angka satu ke sepuluh. Badan kita kekal sihat & cergas.

Mulakan pengambilan suplemen yang terbaik & berkualiti tinggi untuk menyokong kesihatan anda setiap hari.

Amalkan diet seimbang dan senaman setiap hari.

Anda nak sihat?

Dapatkan Produk Kesihatan Shaklee. Untuk kesihatan yang optimum cukup lah memastikan badan kita menerima semua jenis nutrient yang diperlukan oleh badan kita.

Shaklee ada Mulitivitamin & Mineral iaitu Vita-Lea yang membekalkan semua jenis vitamin & mineral bagi menyokong kesihatan yang baik dalam jangka masa panjang. Anda nak sihat? Pilih la yang terbaik.

Bagaimana Untuk Dapatkannya?

Sekiranya, anda ingin mendapatkan Vita Lea Shaklee, saya adalah Wakil dan Pengedar Shaklee yang bertauliah di Kuala Lumpur. Dengan memberikan konsultasi yang terbaik untuk anda bagi sama-sama meningkatkan kesihatan tubuh badan kita. Memberikan yang terbaik demi yang terbaik.

shaklee-segambut

Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya dimaklumat berikut:-
Nama : Sofea Effendi
ID Shaklee : 1098878
Email : dsafiyahh@gmail.com
Whatssapp/Phone/Telegram : 018-2887259
*produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,

14 Makanan Tambah Darah Ketika Hamil – Naikkan Bacaan HB

Rata-rata ibu hamil akan mengalami Anemia sewaktu kehamilan. Ia disebabkan daripada kekurangan nutrisi yang diambil sejak diawal kehamilan ataupun sebelumnya. Akan tetapi tak semua ibu-ibu hamil akan mengalami masalah ini. Masalah anemia boleh diatasi dengan memulakan pengambilan makanan yang bernutrisi tinggi untuk memastikan bacaan kepekatan darah kembali dalam keadaan normal.

14 Makanan Tambah Darah Ketika Hamil

1. DAGING MERAH

cara tingkatkan bacaan HB ketika hamil

Daging Merah mengandungi kadar zat besi yang tinggi untuk membantu ibu hamil dari mengalami anemia ketika hamil. Kandungan zat besi dari sumber haiwan mudah diserap oleh tubuh badan kita. Jadi jika bacaan darah ibu rendah cuba amalkan daging merah.

2. BROKOLI

brokoli tingkatkan bacaan HB

Kebiasaannya jarang sekali ibu-ibu mengambil sayuran hijau sebab rasanya yang kurang enak. Tapi tengok mak makan sedap je. Untuk pengetahuan ibu semua, sayuran hijau seperti brokoli mengandungi zat besi, vitamin dan folat yang sangat bagus diambil sejak diawal kehamilan. Selain itu, ia tinggi kandungan anti-oksidannya yang mampu membantu melawan jangkitan.

3. PISANG

Cara tingkatkan bacaan HB

Pisang sedapkan? Jadi ibu-ibu boleh minta cik suami borong pisang ye. Bukan sahaja rasanya yang sedap, folat yang terkandung didalamnya boleh membantu dalam pertumbuhan janin yang sihat dan penghasilan sel-sel baru yang sihat.

4. KEKACANG

cara naikkan bacaan HB

Kekacang ni pun sedap dan mudah ibu-ibu buat santapan tak kisah dirumah atau semasa berkerja. Mudah juga untuk didapati dipasar raya berdekatan. Ia bagus bagi membantu menaikkan bacaan darah yang rendah.

5. HATI

cara naikkan bacaan HB

Pengambilan hati juga membantu menaikkan bacaan darah ketika hamil, tapi doktor biasanya tidak menggalakkan pengambilannya dengan terlalu kerap. Organ dalaman haiwan tidak elok diambil terlalu kerap kerana ia tidak bagus untuk perkembangan otak. Kalau nak jugak cuba? Makan sekali sekala je ye.

6. BAYAM

Bayam antara sayuran hijau yang sedap dan tinggi khasiatnnya bagi membantu ibu yang mengalami anemia. Tak kira bayam hijau atau merah kedua-duanya sangat bagus untuk menyerap zat besi dan folat. Jadikan bayam lauk sayuran utama untuk memerangi anemia, senang dan cepat pulak tu nak masak.

7. KERANG

cara naikkan bacaan HB

 

Kerang antara makanan kegemaran semua orang, buat kerang sambal umphh sedap. Ibu-ibu cuba masukkan menu kerang dalam menu harian kerana ia boleh membantu mencegah ibu-ibu hamil daripada mengalami anemia. Ingat ya ibu, sekarang semua sumber zat dan vitamin kita kongsi berdua. Jadi amalkan makanan yang sihat.

8. TELUR

cara naikkan bacaan HB

Kuning telur sahaja yang membantu mengekalkan jumlah Haemoglobin dalam darah, jadi ibu-ibu boleh jadikan telur menu sewaktu sarapan pagi. Bahagian kuning telur sahaja yang mengadungi nutrient yang membantu mencantikkan bacaan HB.

9. OAT

cara naikkan bacaan Hb

Oat merupakan sumber makanan yang membekalkan mineral dan zat besi yang diperlukan oleh badan. Oleh itu, Oat sangat bagus untuk membantu para ibu untuk mencegah anemia semasa hamil. Pelbagaikan penyediaannya agar lebih sedap ditelan dek tekak yang sentiasa meragam waktu hamil ni.

10. DELIMA

cara naikkan bacaan HB

Buah delima sangat terkenal dengan khasiatnya yang sangat baik. Terutamanya bagi membantu ibu hamil dalam mencegah anemia. Khasiat zat besi didalam buah delima yang tinggi dapat mempertahankan jumlah sel darah merah dan mencegah anemia daripada terus berlaku. Sekarang dah banyak keluaran jus buah delima juga bagus, tapi nak lagi asli kita makan buah dia.

11. MADU

cara naikkan bacaan HB

Madu sangat terkenal dengan khasiatnya yang tersendiri. Jika ibu mengalami anemia sangat digalakkan mengambil madu dalam menu seharian. Pastikan madu asli ye ibu ibu, kerana madu asli mampu membantu menggantikan gula didalam makanan dan minuman sekaligus membantu memekatkan kondisi darah.

12. KURMA

Cara naikkan bacaan HB

Yang ini paling favourite dan senang nak makan. Kurma merupakan makanan sunnah, dan ianya juga bagus bagi membantu ibu mencegah masalah anemia. Khasiatnya yang terbaik dapat meningkatkan penghasilan sel darah merah dan membekalkan tenaga yang berpanjangan buat ibu.

13. KISMIS

cara naikkan bacaan HB

Ibu juga boleh jadikan Kismis sebagai snek sementara buat kerja tu kita kudap-kudap kismis kan sedap. Khasiat buah anggur kering ini sangat bagus untuk membantu melawan anemia ketika hamil. Senang dan mudah dibawa nak bercuti pun boleh bawa kismis ni. Sambil-sambil tengok ombak tepi pantai tu boleh kudap-kudap Kismis kan 😉

14. SUSU KAMBING

cara naikkan bacaan HB

Susu Kambing juga antara minuman yang dapat membantu mengatasi anemia ketika hamil. Susu yang kaya dengan sumber Zink dan kandungan cynokobalamin mampu merawat  anemia sekaligus membantu mencegah terjadinya demam kuning terhadap baby selepas dilahirkan nanti.

Buat ibu-ibu hamil, amalkan lah pemakanan yang seimbang dan sihat demi bakal anak yang tersayang. Boleh pilih atau makan mana-mana makanan yang mampu meningkatkan kadar HB kita semasa hamil. Kerana ia sangat membantu berdasarkan pengalaman Sofea sendiri alhamdulillah sampai sekarang bacaan HB masih ok. Amalkan pemakanan sihat dan suplemen tambahan seperti multivitamin yang mampu mencantikkan lagi bacaan HB dan membekalkan sumber vitamin dan mineral lain untuk tubuh badan ibu.

Selain mengamalkan makanan-makanan di atas, Sofea juga cuba amalkan Set Hamil Shaklee. Alhamdulillah banyak sangat membantu sampai ke hari ini.

Testimoni Tingkatkan HB dengan Shaklee

Untuk bantu mengelakkan Anemia multivitamin Vita-Lea Shaklee sangat berkesan lepas Sofea konsisten makan. Sofea konsisten ambil Vita-Lea seawal 6 minggu kehamilan.  Sangat-sangat best sebab pernah capai bacaan HB sampai 16. Nurse pun terkejut.

Sepanjang kehamilan baby Redza alhamdulillah bacaan HB sentiasa baik.

testimoni vitalea untuk tingkatkan bacaan hb

Vita-Lea Iron Formula

vitalea shaklee untuk hb

 

Mommy ada masalah HB rendah boleh dapatkan Multivitamin Shaklee (Vita-Lea Shaklee) untuk membantu membekalkan nutrisi yang lengkap untuk ibu & bayi

Bagaimana Untuk Dapatkannya?

Sekiranya, anda ingin mendapatkan Vita Lea Shaklee, saya adalah Wakil dan Pengedar Shaklee yang bertauliah di Kuala Lumpur. Dengan memberikan konsultasi yang terbaik untuk anda bagi sama-sama meningkatkan kesihatan tubuh badan kita. Memberikan yang terbaik demi yang terbaik.

shaklee-segambut

Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya dimaklumat berikut:-
Nama : Sofea Effendi
ID Shaklee : 1098878
Email : dsafiyahh@gmail.com
Whatssapp/Phone/Telegram : 018-2887259

*produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat dan menyembuhkan

Page 2 of 1712345...10...Last »