9 Teknik Meneran Dengan Betul – Ibu Hamil Kena Tahu

teknik meneran dengan betul-cara meneran

Diawal kehamilan banyak perkara baru yang ibu-ibu perlu belajar & ambil tahu untuk memastikan kesihatan ibu dan bayi sentiasa baik dan terjaga. Saat-saat manis yang menjadi kenangan apabila selepas melahirkan biasanya adalah di fasa awal kehamilan.

Saat pertama kali menerima berita kehamilan merupakan perkara paling gembira yang kita semua rasa, tidak kira kehamilan yang pertama atau selepasnya. Sebagai ibu dan pasangan berita gembira ini sentiasa di tunggu-tunggu dan menjadi berita yang sangat manis.

Berbagai ujian yang ibu perlu alami selain daripada pening, loya & mabuk di awalnya. Tetapi insan yang bernama ibu ini sentiasa kuat demi anugerah kecil yang di kandungnya. Akan tetapi ia hanya lah sementara, masuk 2nd trimester semuanya kembali normal. Ibu lebih berselera makan sehingga lupa orang sebelah. Macam tu sekali hihi

Bila dah masuk 3rd trimester, ibu-ibu haruslah menyiapkan persediaan tidak kira dari segi persediaan untuk ke hospital dan sebagainya. Tapi ada yang lebih penting buat ibu-ibu pertama kali, ilmu meneran dengan betul juga haruslah disiapkan dan dipelajari agar proses bersalin lebih mudah hendaknya.

9 Teknik Meneran Dengan Betul yang Ibu Hamil Kena Tahu

teknik meneran dengan betul-cara meneran

 

teknik meneran dengan betul-cara meneran

 

teknik meneran dengan betul-cara meneran

 

teknik meneran dengan betul-cara meneran

 

teknik meneran dengan betul-cara meneran

 

teknik meneran dengan betul-cara meneran

 

teknik meneran dengan betul-cara meneran

 

 

teknik meneran dengan betul-cara meneran

 

teknik meneran dengan betul-cara meneran

 

Teknik-teknik ini sangat membantu ketika proses bersalin, dan biasanya doktor juga akan memberi tahu kita saat detik-detik kesakitan atau kontraksi datang agar kita disarankan untuk meneran ketika itu.

berdasarkam pengalaman sofea sendiri, masa sebelum meneran doktor akan guide cara untuk meneran ketika itu. Sempat juga dengar doktor ajar walaupun masa tu dan sakit sangat. Tapi lebih baik kita buat persediaan awal belajar teknik meneran dengan betul ini sebab masa dah sakit nanti kita dah lebih bersedia untuk meneran.

Selain daripada mengamalkan teknik  meneran dengan betul, sebelum bersalin minta maaf dengan suami. Minta suami doakan dan ampunkan semua dosa-dosa kita. Insyaa Allah dipermudahkan. Lazimi doa an zikir juga ketika berada di Labour rrom atau diambang kesakitan. Ingatlah Allah insyaa Allah dimudahkan semuanya.

Sofea doakan semua ibu-ibu dapat melahirkan dengan senang dan tenang. Moga ibu dan bayi berada dalam keadaan sihat walafiat hendaknya. Amin. Kongsi teknik ini bersama sahabat-sahabat kita terutamanya buat ibu-ibu muda. Moga bermanfaat.

14 Makanan Tambah Darah Ketika Hamil – Naikkan Bacaan HB

Rata-rata ibu hamil akan mengalami Anemia sewaktu kehamilan. Ia disebabkan daripada kekurangan nutrisi yang diambil sejak diawal kehamilan ataupun sebelumnya. Akan tetapi tak semua ibu-ibu hamil akan mengalami masalah ini. Masalah anemia boleh diatasi dengan memulakan pengambilan makanan yang bernutrisi tinggi untuk memastikan bacaan kepekatan darah kembali dalam keadaan normal.

14 Makanan Tambah Darah Ketika Hamil

1. DAGING MERAH

cara tingkatkan bacaan HB ketika hamil

Daging Merah mengandungi kadar zat besi yang tinggi untuk membantu ibu hamil dari mengalami anemia ketika hamil. Kandungan zat besi dari sumber haiwan mudah diserap oleh tubuh badan kita. Jadi jika bacaan darah ibu rendah cuba amalkan daging merah.

2. BROKOLI

brokoli tingkatkan bacaan HB

Kebiasaannya jarang sekali ibu-ibu mengambil sayuran hijau sebab rasanya yang kurang enak. Tapi tengok mak makan sedap je. Untuk pengetahuan ibu semua, sayuran hijau seperti brokoli mengandungi zat besi, vitamin dan folat yang sangat bagus diambil sejak diawal kehamilan. Selain itu, ia tinggi kandungan anti-oksidannya yang mampu membantu melawan jangkitan.

3. PISANG

Cara tingkatkan bacaan HB

Pisang sedapkan? Jadi ibu-ibu boleh minta cik suami borong pisang ye. Bukan sahaja rasanya yang sedap, folat yang terkandung didalamnya boleh membantu dalam pertumbuhan janin yang sihat dan penghasilan sel-sel baru yang sihat.

4. KEKACANG

cara naikkan bacaan HB

Kekacang ni pun sedap dan mudah ibu-ibu buat santapan tak kisah dirumah atau semasa berkerja. Mudah juga untuk didapati dipasar raya berdekatan. Ia bagus bagi membantu menaikkan bacaan darah yang rendah.

5. HATI

cara naikkan bacaan HB

Pengambilan hati juga membantu menaikkan bacaan darah ketika hamil, tapi doktor biasanya tidak menggalakkan pengambilannya dengan terlalu kerap. Organ dalaman haiwan tidak elok diambil terlalu kerap kerana ia tidak bagus untuk perkembangan otak. Kalau nak jugak cuba? Makan sekali sekala je ye.

6. BAYAM

Bayam antara sayuran hijau yang sedap dan tinggi khasiatnnya bagi membantu ibu yang mengalami anemia. Tak kira bayam hijau atau merah kedua-duanya sangat bagus untuk menyerap zat besi dan folat. Jadikan bayam lauk sayuran utama untuk memerangi anemia, senang dan cepat pulak tu nak masak.

7. KERANG

cara naikkan bacaan HB

 

Kerang antara makanan kegemaran semua orang, buat kerang sambal umphh sedap. Ibu-ibu cuba masukkan menu kerang dalam menu harian kerana ia boleh membantu mencegah ibu-ibu hamil daripada mengalami anemia. Ingat ya ibu, sekarang semua sumber zat dan vitamin kita kongsi berdua. Jadi amalkan makanan yang sihat.

8. TELUR

cara naikkan bacaan HB

Kuning telur sahaja yang membantu mengekalkan jumlah Haemoglobin dalam darah, jadi ibu-ibu boleh jadikan telur menu sewaktu sarapan pagi. Bahagian kuning telur sahaja yang mengadungi nutrient yang membantu mencantikkan bacaan HB.

9. OAT

cara naikkan bacaan Hb

Oat merupakan sumber makanan yang membekalkan mineral dan zat besi yang diperlukan oleh badan. Oleh itu, Oat sangat bagus untuk membantu para ibu untuk mencegah anemia semasa hamil. Pelbagaikan penyediaannya agar lebih sedap ditelan dek tekak yang sentiasa meragam waktu hamil ni.

10. DELIMA

cara naikkan bacaan HB

Buah delima sangat terkenal dengan khasiatnya yang sangat baik. Terutamanya bagi membantu ibu hamil dalam mencegah anemia. Khasiat zat besi didalam buah delima yang tinggi dapat mempertahankan jumlah sel darah merah dan mencegah anemia daripada terus berlaku. Sekarang dah banyak keluaran jus buah delima juga bagus, tapi nak lagi asli kita makan buah dia.

11. MADU

cara naikkan bacaan HB

Madu sangat terkenal dengan khasiatnya yang tersendiri. Jika ibu mengalami anemia sangat digalakkan mengambil madu dalam menu seharian. Pastikan madu asli ye ibu ibu, kerana madu asli mampu membantu menggantikan gula didalam makanan dan minuman sekaligus membantu memekatkan kondisi darah.

12. KURMA

Cara naikkan bacaan HB

Yang ini paling favourite dan senang nak makan. Kurma merupakan makanan sunnah, dan ianya juga bagus bagi membantu ibu mencegah masalah anemia. Khasiatnya yang terbaik dapat meningkatkan penghasilan sel darah merah dan membekalkan tenaga yang berpanjangan buat ibu.

13. KISMIS

cara naikkan bacaan HB

Ibu juga boleh jadikan Kismis sebagai snek sementara buat kerja tu kita kudap-kudap kismis kan sedap. Khasiat buah anggur kering ini sangat bagus untuk membantu melawan anemia ketika hamil. Senang dan mudah dibawa nak bercuti pun boleh bawa kismis ni. Sambil-sambil tengok ombak tepi pantai tu boleh kudap-kudap Kismis kan 😉

14. SUSU KAMBING

cara naikkan bacaan HB

Susu Kambing juga antara minuman yang dapat membantu mengatasi anemia ketika hamil. Susu yang kaya dengan sumber Zink dan kandungan cynokobalamin mampu merawat  anemia sekaligus membantu mencegah terjadinya demam kuning terhadap baby selepas dilahirkan nanti.

Buat ibu-ibu hamil, amalkan lah pemakanan yang seimbang dan sihat demi bakal anak yang tersayang. Boleh pilih atau makan mana-mana makanan yang mampu meningkatkan kadar HB kita semasa hamil. Kerana ia sangat membantu berdasarkan pengalaman Sofea sendiri alhamdulillah sampai sekarang bacaan HB masih ok. Amalkan pemakanan sihat dan suplemen tambahan seperti multivitamin yang mampu mencantikkan lagi bacaan HB dan membekalkan sumber vitamin dan mineral lain untuk tubuh badan ibu.

Selain mengamalkan makanan-makanan di atas, Sofea juga cuba amalkan Set Hamil Shaklee. Alhamdulillah banyak sangat membantu sampai ke hari ini.

Testimoni Tingkatkan HB dengan Shaklee

Untuk bantu mengelakkan Anemia multivitamin Vita-Lea Shaklee sangat berkesan lepas Sofea konsisten makan. Sofea konsisten ambil Vita-Lea seawal 6 minggu kehamilan.  Sangat-sangat best sebab pernah capai bacaan HB sampai 16. Nurse pun terkejut.

Sepanjang kehamilan baby Redza alhamdulillah bacaan HB sentiasa baik.

testimoni vitalea untuk tingkatkan bacaan hb

Vita-Lea Iron Formula

vitalea shaklee untuk hb

 

Mommy ada masalah HB rendah boleh dapatkan Multivitamin Shaklee (Vita-Lea Shaklee) untuk membantu membekalkan nutrisi yang lengkap untuk ibu & bayi

Bagaimana Untuk Dapatkannya?

Sekiranya, anda ingin mendapatkan Vita Lea Shaklee, saya adalah Wakil dan Pengedar Shaklee yang bertauliah di Kuala Lumpur. Dengan memberikan konsultasi yang terbaik untuk anda bagi sama-sama meningkatkan kesihatan tubuh badan kita. Memberikan yang terbaik demi yang terbaik.

shaklee-segambut

Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya dimaklumat berikut:-
Nama : Sofea Effendi
ID Shaklee : 1098878
Email : dsafiyahh@gmail.com
Whatssapp/Phone/Telegram : 018-2887259

*produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat dan menyembuhkan

6 Senarai Vitamin Asas Yang Diperlukan Oleh Ibu Hamil

Alhamdulillah makin banyak dapat berita kawan-kawan dan customer yang ambil Set Kesuburan sebelum ini akhirnya berjaya hamil. Syukur alhamdulillah. Hari ini Sofea nak kongsikan pula Vitamin Asas yang diperlukan oleh ibu hamil. ” Perlu ke makan Vitamin lagi bila dah mengandung? ” Ayat ni selalu kedengaran dari para-para ibu yang pertama kali “pregnant”.

Keperluan vitamin yang secukupnya amat penting untuk tumbesaran bayi juga ketahanan badan ibu. Mana tak nya sebelum nie jaga badan sendiri je sekarang dah tambah lagi sorang. Habis semua baby nak kongsi dengan ibu termasuklah zat vitamin ibu. Untuk memastikan perkembangan bayi yang baik didalam kandungan ibu harus membekalkan vitamin dan makanan yang berkhasiat yang secukupnya.

Badan kita memerlukan Vitamin yang secukupnya untuk meneruskan kelangsungan tubuh yang sihat dan baik. Maka ibu-ibu hamil harus mengambil vitamin bermula di awal kehamilan.

Vitamin & Nutrien Penting Untuk Ibu Hamil

1. PROTEIN

Protein merupakan sumber asas bagi pembinaan sel-sel didalam tubuh badan kita. Maka oleh itu protein sangat penting dalam membekalkan protein kepada ibu dan bayi bagi membantu tumbesaran bayi dari masa ke semasa. Dengan pengambilan protein yang mencukupi juga ibu dan bayi akan memperolehi kulit yang sihat dan cantik.

2. ASID FOLIK

Pengambilan asid folik juga penting semasa ibu hamil. Pengambilan awal amat baik untuk perkembangan bayi, di samping dapat mencegah daripada berlakunya kecacatan pada tiub neural bayi. Pengambilan asid folik yang lengkap dengan Vitamin B adalah sangat penting kerana ia dapat membantu pembentukan dan pemeliharaan sel darah merah dengan baik.

3. KALSIUM

Pengambilan kalsium yang mencukupi amat penting semasa hamil, kerana ibu dan anak akan berkongsi bekalan kalsium yang ada pada ibu. Jika ibu kekurangan kalsium bayi tidak mendapat sumber kalsium dengan baik. Oleh itu, untuk pembinaan tulang bayi yang kuat dan sihat ibu haruslah membekalkan kalsium yang mencukupi untuk dibekalkan kepada bayi. Ibu yang kekurangan kalsium juga berpeluang mengalami sakit-sakit tulang dan kekejangan otot yang serius selepas melahirkan.

4. VITAMIN C

Vitamin C juga mempunyai peranan yang tersendiri. Selain baik untuk sistem imun badan ibu dan bayi, Vitamin C juga amat diperlukan bagi mendapatkan penyerapan zat besi dengan baik dan berkesan. Tanpa Vitamin C, zat besi tidak dapat diserap dengan baik dan akan berpotensi mendapat anemia. Oleh itu, ibu dinasihatkan mengambil Vitamin C dengan kadar yang secukupnya untuk bekalan ibu dan bayi.

5. ZAT  BESI

Zat Besi amat diperlukan oleh ibu sejak diawal kehamilan, ia kerana kandungan darah yang diperlukan untuk dipam lebih 50% daripada biasanya dalam tempoh kehamilan. Ibu-ibu yang kekurangan zat besi kebiasaannya akan mengalami masalah seperti pening, cepat letih, sembelit dan mudah jatuh sakit. Makanan yang kaya dengan zat besi ialah ayam, daging merah, bayam, kubis dan tauhu. Pengambilan dengan Vit C lebih membantu peneyerapannya dengan lebih baik untuk badan kita.

6. MINYAK IKAN

Minyak Ikan sangat dikaitrapat dengan kecerdasan otak. Pengambilan Minyak Ikan yang mengandungi DHA, EPA & Omega 3 sejak hamil mampu membekalkan yang terbaik untuk bayi kita. Minyak Ikan akan bertindak sebagai asid lemak perlu yang tidak boleh dihasilkan oleh badan kita. Jadi untuk ibu hamil boleh lah ambil suplemen yang berasaskan minyak ikan semulajadi untuk membantu kercerdasan bayi sejak dari dalam perut lagi.

Banyak nya nak kena makan!

Macam banyak nya nak kena ambil kan? Demi kebaikan ibu dan bayi, ibu haruslah peka dengan pemakanan ibu . Nutrisi yang diperlukan macam dekat atas tu, semua boleh dapat daripada pemakanan kita seharian akan tetapi makanan yang dah dimasak dengan suhu yang tinggi akan kehilangan nutrisinya yang asli. Oleh itu, ibu-ibu boleh menambah keperluan nutrisi dengan mengambil vitamin @ suplemen tambahan semulajadi.

Lain sangat rasanya, bila ibu dah cukup nutrisi. Badan akan rasa lebih cergas dan tak ada rasa pening-pening yang kerap. Kalau rasa banyak sangat nak makan, Sofea cadangkan Set Hamil Shaklee ia nya adalah vitamin semulajadi yang lengkap dan baik untuk kesihatan ibu dan bayi.

 

set hamil shaklee-vitamin ibu hamil

Set Hamil Shaklee merupakan set yang lengkap dengan keperluan vitamin yang diperlukan oleh ibu-ibu hamil, disamping memenuhi keperluan untuk ibu sepanjang waktu kehamilan ia sekaligus membantu perkembangan yang baik untuk bayi kita.

Testimoni Saya Sendiri :

Alhamdulillah sepanjang 3 bulan kehamilan morning sickness tak teruk, badan pun rasa lebih bertenaga. Memandangkan saya berkerja, memang perlukan tenaga yang baik. HB tiap bulan pun ok jea, pernah bulan pertama check bacaan HB saya adalah 16. Terkejut mak nak, alhamdulillah moga baby terus membesar dengan sihat. Lagi2 bila minum ESP kerja tak rasa mengantuk @ letih macam sebelum ni, seronok. Bakal-bakal ibu boleh cuba juga, moga saya dapat berkongsi kebaikan bersama ibu-ibu yang lain  🙂

Bagaimana untuk dapatkannya?

Sekiranya, anda ingin mendapatkan Set Hamil Shaklee, saya adalah Wakil dan Pengedar Shaklee yang bertauliah di Kuala Lumpur. Dengan memberikan konsultasi yang terbaik untuk anda bagi sama-sama meningkatkan kesihatan. Memberikan yang terbaik demi yang terbaik.

Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya dimaklumat berikut:-

Nama : Sofea Effendi

ID Shaklee : 1098878

Email : dsafiyahh@gmail.com
Whatssapp/Phone/Telegram : 018-2887259

*produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.