7 Tanda Awal Penyakit Jantung | Diary Safiyah

Penyakit Jantung merupakan pembunuh no. 1 di Malaysia. Menurut kajian Jabatan Perangkaan Negara penyakit jantung kekal menjadi sebab utama kematian di kalangan rakyat Malaysia dengan mencatatkan 13.5 peratus pada tahun 2014.

Terdapat pelbagai tanda awal yang boleh dikesan. Penyakit jantung dapat di kesan dari peringkat awal mempunyai peluang yang tinggi untuk dirawat dan diubati.

1. Nyilu Pada Dada

Kebiasaannya petanda awal penyakit jantung ialah nyilu pada bahagian dada. Sama ada kita perasan atau pun tidak jika nyilu ini datang nafas seakan laju sedikit berbading biasanya. Nyilu dan nyeri di dada membuatkan kita tidak selesa. Hal ini kerana berlakunya penyumbatan arteri yang menyebabkan aliran darah ke seluruh tubuh tidak lancar.

Dari situ kita haruslah berjaga jaga, tidak semestinya nyilu bahagian dada mempunyai masalah penyakit jantung, akan tetapi jika hal ini kerap berlaku anda haruslah berjaga-jaga dan segera meminta nasihat dari Doktor.

2. Sakit Pada Bahagian Badan

Sakit pada bahagian badan juga salah satu tanda awal penyakit jantung. Badan sakit terutamanya di bahagian dada ia berkaitan dengan jantung. Jika badan susah hendak baring lurus atau tidur anda hendaklah meminta pemeriksaan doktor berkenaan jantung anda. Kerana kebiasaan pesakit jantung sukar untuk baring lurus ketika tidur disebabkan oleh sakit badan.

3. Sesak Nafas

Sesak nafas juga tanda awal yang boleh kita kesan,jik berlaku sesak nafas ia berkaitan dengan jantung yang berkemungkinan anda menghidap sakit jantung peringkat permulaan.

Jika ia terlalu kerap berlaku walaupun anda tidak melakukan aktivit yang memenatkan dan sesak nafas secara tiba-tiba segeralah bawa ke hospital untuk pengesahan.

4. Merasa Mual

Pesakit Jantung biasanya akan kerap merasa mual seperti masuk angin. Ini kerana permasalahab jantung akan menyebabkan pembengkakan pada bahagian perut dan pesakit tidak mempunyai selera untuk makan dan mual.

5. Cepat Merasa Cemas

Merasa cemas @ takut secara tiba-tiba mungkin kita anggap itu biasa. Akan tetapi jika sesuatu hal datang dan membuat kita cepat merasa cemas tak tentu hala, terlalu memikirkan dan membawa kepada stress. Ia adalah salah satu tanda awal penyakit jantung, jangan anggap ia biasa dan tidak perlu membuat pemeriksaan. Segera bawa diri anda untuk memeriksa tahap kesihatan jantung.

6. Pengsan Secara Tiba Tiba

Yang ini sering berlaku terhadap pesakit yang diserang sakit jantung secara tiba-tiba. Memang sukar untuk dikesan, kita hanya boleh berjaga jaga. Biasanya pesakit darah rendah juga akan selalu pengsan secara tiba tiba hal ini kerana oksigen yang dibawa oleh darah tidak cukup sampai ke otak. Hal ini akan kerap berlaku, tetapi jika antara kita kerap pengsan tanpa tahu penyebabnya segera untuk memeriksa ke doktor untuk pengesahan. Cegah dari awal itu lebih baik.

7. Kuat Berpeluh Walaupun Tidak Melakukan Aktiviti

Berpeluh selepas melakukan sesuatu aktiviti atau bersenam adalah normal. Kerana badan kita akan mengeluarkan toksin melalui pelbagai cara. Tetapi jika anda mempunyai simptom cepat berpeluh walaupun tak melakukan apa apa aktiviti. Periksa ke doktor penyebabnya hal ini kerana kuat berpeluh juga merupakan salah satu tanda awal penyakit jantung.

Cara Mengatasi & Mencegah Penyakit Jantung

1. Pemakanan yang Seimbang & Sihat

2. Berhenti Merokok

3. Kurangkan Stress

4. Bersenam Secara Konsisten

5. Pengambilan Suplemen yang tinggi Anti-Oksidan

Vivix Suplemen Tinggi Dengan Anti-Oksidan

Vivix Untuk Jantung

Vivix merupakan minuman anti-oksidan Shaklee. Ia adalah minuman campuran botani yang kaya dengan polifenol (mengandungi khasiat anti-oksidan & anti-penuaan)

Klik Sini Untuk Baca Kelebihan Vivix Shaklee

Vivix minuman anti-oksidan yang membantu melindungi jantung agar lebih sihat. Pengambilan yang berterusan membantu juga mengurangkan risiko penyakit jantung.

Testimoni Vivix Untuk Sakit Jantung

Bagaimana Untuk Dapatkannya? 

Sekiranya, anda ingin mendapatkan Vivix Shaklee, saya adalah Wakil dan Pengedar Shaklee yang bertauliah di Kuala Lumpur. Dengan memberikan konsultasi yang terbaik untuk anda bagi sama-sama meningkatkan kesihatan tubuh badan kita. Memberikan yang terbaik demi yang terbaik.

Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya dimaklumat berikut:-

Nama : Sofea Effendi

ID Shaklee : 1098878

Email : dsafiyahh@gmail.com

Whatssapp/Phone/Telegram : 018-2887259

*produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.