Tips Supaya Cepat Hamil | Diary Safiyah

Hamil merupakan kenangan yang indah buat wanita yang bergelar ibu. Yang pastinya tidak dapat dilupakan.

Akan tetapi terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pasangan untuk hamil. Faktor dari segi pemakanan, penjagaan & persekitaran amat penting untuk dititik beratkan.

Terdapat beberapa tips untuk cepat hamil bagi pasangan yang masih mencuba dan berusaha. Antaranya ialah :-

1. Waktu Bersama Yang Tepat

Masa dan waktu amat penting untuk pasangan yang menginginkan zuriat. Setiap pasangan mesti ambil tahu waktu OVULASI untuk bersama. Telur yang matang hidup selama 24 jam sahaja manakala sperma hidup 48-72 jam didalam tubuh wanita. Jadi lakukan hubungan seks sebelum waktu Ovulasi adalah waktu yang terbaik dan lebih berkesan berbanding selepas Ovulasi.

2. Kekerapan Bersama

Tak ada angka atau kiraan yang tepat untuk menentukan berapa kali untuk bersama sehingga mampu mengandung. Pantang bersama 5 hari sebelum masa subur untuk meningkatkan kepekatan sperma suami.

3. Nikmati Hubungan Bersama

Wanita yang mencapai klimaks semasa berhubungan akan membentuk pH Alkali dimana sperma sesuai akan keadaan pH ini.

4. Posisi Bersama

Posisi suami diatas lebih sesuai untuk terjadinya persenyawaan sehingga hamil. Biarkan pasangan berada dalam keadaan tenang dan relaks untuk 15 minit selepas ejakulasi.

5. Maksimakan Pergerakan Selapas Bersama

Berehat seketika selepas bersama bagi memberi ruang sperma berenang ke arah servik rahim. Jangan cuci dengan pencuci wanita selepas bersama kerana ia akan menyebabkan sperma mati.

6. Elakkan Memakai Seluar Yang Ketat

Buat suami elakkan memakai seluar ketat atau jeans ketat kerana ia akan menyebabkan tekanan dibahagian testis (pembentukan sperma).

7. Menjaga Kesihatan & Pemakanan

Pastikan tubuh badan seseorang wanita untuk persediaan hamil cukup nutrisi kerana ia mempunyai peluang tinggi untuk hamil berbanding wanita yang kurang nutrisi dan mempunyai berat badan berlebihan.

Nutrisi pentinf bagi menyediakan badan wanita yang berusaha untuk hamil bagi menyokong tubuh sepanjang kehamilan nanti.

Wanita juga digalakkan mengambil pengambilan folik asid 3 bulan sebelum hamil atau ketika dalam perancangan untuk hamil. Untuk membantu badan bersedia untuk hamil.

Amalkan pemakanan yang tinggi folik asid, kalsium dan dan vitamin B untuk membantu menyokong tubuh badan ketika proses kehamilan.

Folik Asid Shaklee

Shaklee juga mempunyai produk vitamin BComplex yang lengkap dengan folik asid. Ia amat sesuai diambil oleh para wanita terutamanya mereka yang dalam perancangan untuk hamil.

B-Complex Shaklee

* B-Compelx Shaklee lengkap dengan folik asid * Folik Asid @ Folate adalah Vit B yang selalu dijumpai didalam sayuran hijau * Pengambilan Folik Asid 3 bulan dalam perancangan hamil amat penting * Ia mengurangkan risiko bayi cacat. Kecacatan saraf tunjang (spina bifida) atau otak (anancephaly) * Pengambilan Folik Asid ketika dalam perancangan untuk hamil membekalkan nitrient yang cukup bagi membantu menguatkan dinding rahim

* Pengambilannya adalah highly recomenden buat para wanita yang merancang untuk hamil atau yang telah hamil